Kodály Zoltán: Jézus és a kufárok
Kodály Zoltán 1882 és 1967 között élt, zeneszerző, zenetudós, zeneoktató és népzenekutató volt, háromszor kapott Kossuth-díjat, emellett a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tagja, majd később igazgatója is volt. Nem csak „világi” zenéket komponált, munkássága során két egyházzenei folyóiratot is létrehozott a katolikus egyházzene megreformálására. Tagadhatatlan tehát, hogy egyházzenei műveinek jelentősége igazán fontos.
A Jézus és a kufárok egy vegyeskari a
cappella, melyet Kodály 1934-ben komponált. Ez a zeneszerző egyik legnagyobb
szabású a cappellája. Egy hatalmas motetta, melynek a középpontjában a
diszharmónia kétfélesége áll. Ez a kiemelkedő mű, nehézsége miatt nagy kihívást
jelent nem csak a kórusnak, hanem a karvezetőnek is egyaránt. Szerkezeti,
formai és tartalmi egysége tökéletes, mesteri, sokan úgy gondolják, ez Kodály
kórusművészetének betetőzése.
A mű János evangéliumából merítette
szövegét, szó szerint egyetlen Bibliában sem találni meg. Öt egységből áll.
Magában hordozza az aranymetszés exponált dramaturgiáját, melyet több
Bartók-kompozícióban is felfedezhetünk.
Különösen tetszik ebben a kórusműben, hogy magyar nyelvű, és bár sokszor a szöveg nehezebben érthető, mivel nem idegen nyelven van, az érzelmek sokkal jobban átjönnek a szöveg által. A szövegfestés pedig még élvezetesebbé teszi a művet,
szinte magunk előtt látjuk a bibliai történetet, amikor Jézus kikergeti a pénzváltókat és az árusokat a templomból.
Átérezzük az ott uralkodó hangzavart, és még Jézus érzelmeit is
megtapasztalhatjuk.
A mű dallama fennkölt, és fülbemászó, a folyamatosan ismétlő, például az
„és kötélből ostort fonván, kihajtá őket a templomból”,
vagy a
„rabló”
szövegrész pedig ezt csak még jobban megjegyezhetővé teszi, az ember szívesen hallgatja. A hol elhalkuló, hol felhangosuló, néha pedig elhallgató zene végig fenntartja a hallgatók figyelmét, hiszen nem „álmosítja” a monotonitás.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése