7 Érdekesség a kerékpárról és a kerékpárversenyről
1. A kerékpár pedáljai kezdetekben az első
keréken voltak
Az első őrület a kerékpárért az 1867-es világkiállítás során
alakult ki, ahol a már gyártásban lévő biciklit egyre többen kezdték használni.
Ezt a típust egy francia, nevén Pierre Michaux 1861-ben alkotta meg, és a pedál
az első keréken volt, ami azt a célt szolgálta, hogy az egyensúlyozás
egyszerűbb legyen. Az anyaga a kerékpárnak még fa volt, de hogy tartósabb
legyen, vasabroncsot húztak rá.
2. A kerékpár szó feltalálója
A szót Szekrényessy Kálmán alkotta, aki világhírű magyar
sportember volt. Őt tartjuk az első magyar úszónak, sportlapírónak, és talán az
első hazai kerékpározónak is. A szó 1883-ban bekerült a Magyar Tudományos
Akadémia szótárába is.
3. A kerékpár kétezeréves múltra tekint vissza
Kétezer évvel korábbi, kínai írásokat találtak, mikben
említenek egy olyan szerkezetet, ami a kerékpár ősére, és „futógépre”
emlékeztetnek. Emellett Hérodotosz is tett említést munkáiban olyan masinákról,
amiknek két kereke volt, és az arabok használták levélhordásra. Plutarkhosz
állítása is ezt erősíti, bár szerinte a korabeli küldöncök jártak hasonló
szerkezettel. Viszont ezek az ókori eszközök hamar feledésbe merültek.
4. Az első kerékpárversenyek
A legelső kerékpárversenyre 1868-ban került sor, míg a híres
Tour de France, ami egy neves, országúti kerékpáros verseny, 1903-ban került
megrendezésre. Ezeken felül az első pályakerékpár világbajnokságot 1921-ben, az
országúti világbajnokságot pedig 1972-ben rendezték.
5. Magyarországon tilos volt a kerékpározás
A Budapesti Kerékpáros Egyesület 1882-es megalakulása után a
bécsi és prágai mintára, Budapesten is megtiltották az embereknek az utcán való
kerékpározást. A rendelet hosszú hónapokig érvényben volt, utána viszont
szerencsére eltörölték, viszont évekkel később, 1889-ben kerékpáradót kellett
fizetni, ami nagyban elvette a biciklizők kedvét. Ezután nem sokkal pedig
Budapest néhány utcáján újra megtiltották a kerékpározást.
6. A Magyarországi kerékpárversenyek
1885-től már sorra alakultak kerékpáros egyesületek, és
ezekkel egyidejűleg versenyeket is rendeztek. Ám az első, amit hivatalosan is
számon tartunk, az 1883-ban került megrendezésre a fővárosi ügetőpályán. A kor
egyik legkitűnőbb magyar biciklise volt Vermes Lajos, aki az országban elsőként
épített kerékpárpályát.
7. Mezek a 2021-es Tour de Hongrie-n
A Tour de Hongrie-n a versenyzők megkülönböztető mezeket
viselnek, melyeknek a színeik különböző jelentéssel bírnak. A sárga mez azé,
aki egyéni összetett versenyben, a zöld azé, aki gyorsasági pontversenyben, a
piros azé, aki hegyi pontversenyben vezető, a fehéret pedig az kapja, aki a
legjobb magyar versenyző összetettben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése